Formandens beretning

Hermanhus Beboerepræsentation

Årsmøde 19. marts 2018

Formandens beretning


Valgt til beboerrepræsentationen i 2017:


Kai Mølgaard

Lin Kappel

Svend Baggesen


Kritisk revisor:

Povl Anker Andersen



Arbejdet i BBR i 2017 – 18.

BBR møder:

BBR har holdt 5 ordinære møder. På første ordinære møde i april konstituerede BBR sig med Kai Mølgaard som formand, Lin Kappel som stedfortræder og Svend Baggesen som kasserer.

Lin Kappel udtrådte af BBR 1. december, da hun flyttede fra Hermanhus.


Kontakt til udlejer/ejer, administrator og vicevært

BBR har været til indkaldt årligt møde (juni md) med Akelius om Vedligeholdelsesplanen og kommende samarbejde, der har medført 2 fællesmøder afholdt, her mellem Akelius og BBR.

Den 20. december fik beboerne i brev besked om, at ejendomsadministrationen pr. 1. januar var overgået til ejer: Akelius Management ApS og ikke længere DEAS, der udtræder.

Gartnergården v/ Thomas Jarrels er fortsat vicevært i ejendommen.


Kontakt til LLO

Vores kontaktperson er Kirsten Hastrup, der dog aktuelt er ændret til Sebastian Neustrup.

BBR mener fortsat det er nødvendigt at kunne trække på LLO’s kompetencer; dog uden møder i perioden og det er vores indtryk at beboere selv kontakter LLO med spørgsmål/rådgivning. Ved henvendelse til Hovedstadens LLO oplyses vores medlemsnr. 110065.

BBR har deltaget i LLO kursus vedrørende Beboerrepræsentationens rettigheder.


Prioriterede opgaver i 2017:

Årsmødet vedtog følgende indsatsområder for BBR:


•Afslutning af tagbyggeriet, med det formål at fejl og mangler udbedres.

•At elevatorer myndighedsgodkendes og driftsikres.

•At information om asbestsanering i enkelte lejligheder sikres,

•At følge op på kravet om skybrudssikring af kælderen.

•At følge op på renovering af adgangsforhold og belysning i kælderen.

•At arbejde for genopretning og forbedring af gården efter byggeplads.

•At hjemmeside revurderes og opdateres


Den følgende beretning tager udgangspunkt i disse punkter.




Afslutning af tagbyggeriet

Akelius har udsendt spørgeskemaer og fejl og mangler i berørte lejligheder og at disse arbejder ville blive udført ifm. etårsgennemgang januar 2018 og er/vil blive udført. Informationer fra udlejer; tidsplan for udførelse m.m. af de konkrete arbejder har ikke været tilfredsstillende snarere vilkårlige og derfor vanskelige at følge op.

Sag i huslejenævnet (rejst af BBR) vandskade i lejlighed blev afgjort juni 2017 således; at ejer skal udbedre alle skader. Vi er dog ikke orienteret om at dette er/vil blive udført.


At følge op på kravet om driftsikre elevatorer

BBR har påpeget at nye elevatorer kun delvist er myndighedsgodkendt af Købehavns Kommune (krav til kørestol opgang 7 var ikke opfyldt) samt talrige driftsforstyrrelser ”dag til dag”. Det er opfattelsen; at der fortsat er behov for fokus på stabil drift for nye/gamle elevatorer.


At information om asbestsanering sikres

BBR har deltaget i informationsmøder vedr. miljøteknisk undersøgelse v/ Cowi af lejligheder med asbest fra tagbyggeriet.  Dette (rengøring) arbejde blev endelig afsluttet januar 2018. Desuden har enkelte lejere modtager erstatning for indbo ødelagt af asbest ifm tagbyggeriet.


At følge op på skybrudssikring af kælderen

BBR har peget på problemet med tidligere oversvømmelser af kælderen i ejendommen. Akelius  har udtrykt bekymring for nye skybrud og vil derfor fremkomme med forslag.


At arbejde for genopretning og forbedring af gårdhaven.

Vi har på møder med Akelius foreslået, at der blev set på mulige forbedringer i området omkring græsplænen samt bortskaffelse af ejerløse cykler, foreløbig uden held. Til gengæld er der etableret indhegnet containerplads med god kapacitet til kildesortering samlet på et sted. BBR har efterlyst orienteringsbelysning der ikke er til gene for lejligheder ud for pladsen.

Desuden har vi foreslået ejer at tage kontrakt til de øvrige ejendomme om mulighed for fælles løsninger for brugere af gårdhaven. Denne opgave bør have fortsat prioritet i den nye BBR.


At arbejde for efterslæb på varmeinstallationerne.

Manglende og ustabil varme, manglende vandtryk har været et af de helt store problemer, i forbindelse med tagbyggeriet. Alt for mange beboere har frosset i perioder, og ejer har kun villet udlevere et begrænset antal el-ovne som erstatningsvarme.

Ejer har ligeledes været tilbageholdende med oplysninger om regler for kompensation for merudgift til el-forbrug til de berørte lejere.


Adgangsforhold og belysning i kælder

BBR har anmodet om forbedring af indgangsdøre og renovering af belysning, hvor det sidste er udført med automatisk tænd/sluk. Desuden et ønske om istandsættelse af overflader.


Ejer/udlejer indkaldte BBR i juni til møde om Vedligeholdelsesplanen med følgende prioriterede aktiviteter; Istandsættelse af vægge på hovedtrapper, det er planen at udføre i 2018.  Det blev desuden oplyst at udvendig nye tagnedløb og kloakrenovering blev udført af midler fra vedligeholdelsesplanen 2017.

Det er vigtigt at følge op på; at konkrete forbedringer af fællesarealer udføres således, at moderniseringer af lejligheder ikke finansieres af vedligeholdelsesplanen.



At hjemmesiden revurderes

Hjemmesiden har ikke fungeret tilfredsstillede i perioden, men start 2018 er den udkommet i ny forbedret udgave i samarbejde med Vaskeriforeningen. Den primære funktion vil være opslag / information, hvorimod arkivfunktionen (referater ol) er bortfaldet.



Afslutning:


BBR har ønskes, at etablere et bedre samarbejde med den nye ejer, end tilfældet har været med den tidligere, hvilket delvist er lykkedes via fællesmøder. Akelius har tilkendegivet at de gerne vil drøfte gårdhavens fremtid på et kommende beboermøde, hvilket vi ser frem til.


For så vidt kommunikation ved beboerinformation og tilsvarende relevant, har en del tilbage at ønske, så her er en udfordring for det nye BBR.



Beboerrepræsentationen

19. marts 2018